Meghatározás
Érzelmes stílus (németül: empfindsamer Stil)
Zenei és költészeti vonulat a 18. század Németországában, melynek esztétikai célja az érzelmek valósághű és természetes kifejezése, az esetleges hirtelen hangulatváltozásokkal. A barokk Affektenlehre (affektustan, azaz egy tétel = egy érzelem, váltás nélkül), ellentéteként vagy annak alternatívájaként alakult ki, egy tételen belül több érzelem is megjelenhet.
Jelentése még: szentimentális stílus.
Az Európa-szerte divatos gáláns stílus egyik dialektusa, változata. (Gáláns stílus: homofón textúra (egyetlen, világos dallam + neki alárendelt harmóniai kísérettel), illetve periodikus frázisszerkezettel.
Drámai folyamatosság az e.s. célja, alapja, emiatt történészek az 1770 körül kialakult Sturm und Drang vonulat előzményének tekintik. E két vonulat a romantika előlegezése, mert ezek jellemzik:
- szélsőséges érzelmek kifejezése
- kontrasztok
- bizonytalan tonalitásérzet
- hirtelen hangnemváltások, regiszterváltások
- dinamikai ellentétek
- izgalmas zenekari effektusok
– mindezek idegenek a klasszicizmus mértéktartásától
Az e.s. az úgynevezett Berlini iskolához kapcsolódik Nagy Frigyes porosz király udvarának zenéjéhez.
Nevezetes zeneszerzők:
- Carl Friedrich Abel
- C. P. E. Bach, the second eldest son of J. S. Bach
- Wilhelm Friedemann Bach, the eldest son of J. S. Bach
- Georg Benda
- Anton Fils
- Carl Heinrich Graun
- Gottfried August Homilius
- Johann Gottlieb Janitsch
- Johann Joachim Quantz
- Johann Friedrich Reichardt
Lásd még: Grove: Heartz, Daniel, and Bruce Alan Brown. 2001a. “Empfindsamkeit”
A gáláns stílus kibontakozásának egyik központja Mannheim volt.