Meghatározás

Érzelmes stílus (németül: empfindsamer Stil)

Zenei és költészeti vonulat a 18. század Németországában, melynek esztétikai célja az érzelmek valósághű és természetes kifejezése, az esetleges hirtelen hangulatváltozásokkal. A barokk Affektenlehre (affektustan, azaz egy tétel = egy érzelem, váltás nélkül), ellentéteként vagy annak alternatívájaként alakult ki, egy tételen belül több érzelem is megjelenhet.

Jelentése még: szentimentális stílus.

Az Európa-szerte divatos gáláns stílus egyik dialektusa, változata. (Gáláns stílus: homofón textúra (egyetlen, világos dallam + neki alárendelt harmóniai kísérettel), illetve periodikus frázisszerkezettel.
Drámai folyamatosság az e.s. célja, alapja, emiatt történészek az 1770 körül kialakult Sturm und Drang vonulat előzményének tekintik. E két vonulat a romantika előlegezése, mert ezek jellemzik:

  • szélsőséges érzelmek kifejezése
  • kontrasztok
  • bizonytalan tonalitásérzet
  • hirtelen hangnemváltások, regiszterváltások
  • dinamikai ellentétek
  • izgalmas zenekari effektusok

– mindezek idegenek a klasszicizmus mértéktartásától

Az e.s. az úgynevezett Berlini iskolához kapcsolódik Nagy Frigyes porosz király udvarának zenéjéhez.

Nevezetes zeneszerzők:

  • Carl Friedrich Abel
  • C. P. E. Bach, the second eldest son of J. S. Bach
  • Wilhelm Friedemann Bach, the eldest son of J. S. Bach
  • Georg Benda
  • Anton Fils
  • Carl Heinrich Graun
  • Gottfried August Homilius
  • Johann Gottlieb Janitsch
  • Johann Joachim Quantz
  • Johann Friedrich Reichardt

Lásd még: Grove: Heartz, Daniel, and Bruce Alan Brown. 2001a. “Empfindsamkeit”

A gáláns stílus kibontakozásának egyik központja Mannheim volt.

vissza a lap tetejére