Liszt Ferenc élete
Liszt Ferenc a 19. század zenéjének, sőt, hatását tekintve a 20. századinak is meghatározó alakja. Hosszú életútja során többször változott stílusa, hatalmas életművet hagyott hátra és kiterjedt kapcsolatrendszert épített ki a szellemi, a művészeti és az egyházi élet képviselőivel, az arisztokráciával. A 19. századi művészre jellemzően nemcsak a zenében élt – bár abban fejezte ki magát -, hanem az irodalomban is, sőt a spiritualitás talán minden kortársánál jobban megérintette, rengeteg írás, tanulmány is fennmaradt tőle a kiterjedt levelezésen kívül. Kisgyermekkorától az érdeklődés középpontjában – vagy némi anakronizmussal azt is mondhatnánk: reflektorfényben – állt, élete emiatt is rendkívüli részletességgel dokumentált. Öt szakaszra osztható, majdnem mindegyik 15-20 éves időtartamot ölel fel:
1. Gyermekkor (1811–1830)
2. A virtuóz évek (1830–1848)
3. Weimarban (1848–1861)
4. Rómában (1861–1870)
5. A Weimar–Róma–Pest-háromszög (1870–1886)
Minden életút-fejezet élén, a részletes kronológia előtt összefoglalom korszakának főbb eseményeit, jellemzőit.
1. Gyermekkor (1811–1830)
Liszt életének ezen korszaka a csodagyerek-évek, első megmutatkozások, óriási feltűnés jegyében teltek. Kicsit hasonlít a helyzet Mozartéhoz: az apa itt is mindent megmozgatott, hogy kivételes tehetségű gyermekét ország-világnak megmutassa. Pár év alatt vidékről indulva, az európai zenei élet központjaiban is megismerik a fiatal Lisztet: Bécsben, Párizsban, Londonban. Bécsbe költözik szüleivel 1822-ben, itt jelenik meg első műve nyomtatásban, arra a témára, amelyre ugyanerre a felkérésre (Anton Diabelli kiadó) Schubert és Beethoven is komponál variációt. 1827-ben Párizsba költözik apja halála után.
1811: megszületik Doborjánban (Magyar Királyság, ma: Raiding, Ausztria); apja Liszt Ádám, az Esterházy-herceg udvarának juhászati számadója, anyja egy osztrák pék lánya volt.
1820: első nyilvános fellépése, fellépés az Esterházy-család pozsonyi palotájában, magyar nemesek ösztöndíjat szavaztak meg neki 5 éven keresztüli folyósításra, de végül nem valószínű, hogy megvalósult. Apja minden vagyonát pénzzé tette, hogy Bécsben új életet kezdhessenek.
1822 tavasza: Bécsbe költözik szüleivel, a Beethoven-tanítvány Czerny, illetve Salieri tanítja
1822. december: első bécsi hangverseny
1823. tavasz: Pesten koncertezik
1823. december–1824. május: Párizs, szüleivel, nem veszik fel a Konzervatóriumba, estélyeken lép fel, magánórákat vesz, talán ebben az időben Anton Reicha tanítja zeneelméletre, Ferdinando Paer zeneszerzésre
1824: Bécsben megjelenik az Anton Diabelli témájára írt variációsorozat – köztük a 11 éves gyermek variációja –, amelynek feldolgozását ötven zeneszerzőtől rendelte meg Diabelli.
1824. május–június: London, Manchester, Windsor, angol király előtt is játszik
1824. augusztus–1825. május: koncertszünet; csak gyakorol és komponál
1825. június–július: Utazás, koncertezés Angliában
1825. július: újra Párizsban, operájának bemutatója
1826. január–június: turné Dél-Franciaországban
1826. június–december: tanulmányok Reichánál
1827. eleje: svájci turné
1827. május: Anglia
1827 első fele: depresszió, kiégés, konfliktus apjával a sok koncert, mozgalmas életvitel miatt
1827. augusztus: apja meghal, Liszt Párizsba költözik, anyja utánamegy.
1828. Párizs: felhagy a koncertezéssel, befelé fordul, falja a filozófusok, költők, írók munkáit
1830. július: forradalom Párizsban, Lisztet ez felrázza, Forradalmi szimfónia írásába kezd
2. A virtuóz évek (1830–1848)
Erre a korszakra rendkívül zsúfolt program, sok utazás és koncertezés jellemző. Liszt rengeteg kapcsolatra tesz szert, mindenhol a középpontba kerül, mindenhol ünneplik. Portugáliától Ukrajnáig és Szentpétervárig beutazza Európát, többször is (a kor nagy találmánya, a gőzhajó segítségével könnyebben teszi ezt, mint tette például Mozart). Nagyvilági életet él, beleszeret egy férjes asszonyba, Marie d’Agoult [mári dágu] grófnőbe, akivel regénybe illő módon szökik meg a minden lépését figyelő társadalom elől. Három gyermeke születik tőle, majd eltávolodnak egymástól, és Liszt megismeri élete másik nagy szerelmét, egy másik férjes asszonyt, Carolyne zu Sayn-Wittgenstein hercegnőt. A magyar arisztokráciával és a magyar közönséggel is szorossá válik a kapcsolata, ebben az időszakban erősödik meg magyar identitása, magyarnak vallja magát, magyar útlevelet használ, magyarul írja a nevét, de soha nem tanul meg rendesen magyarul. Szorosan, hazafias érzésekkel és felelőséggel kötődik Magyarországhoz. Ebben az időben forradalmasítja a zongorajátékot, zongorazenét és a zongoratechnikát.
1830–1835: szalonokban, társasági életben gyakori vendég, szerelmek, közeli kapcsolat értelmiségi körökkel (George Sand [zsorzs szan], Lammenais [lámöné]), zeneszerző kortársakkal: Berlioz, Chopin; Berlioz műveinek zongorára átdolgozása
1831. március 31.: részvétel Paganini koncertjén, ez döntő hatásnak bizonyul; megírja első művét Paganini hatására: Nagy bravúrfantázia Paganini Clochette-jére (ejtsd: kloset [=csengettyű], vagyis Paganini La campanella-alcímű hegedűverseny-tételének témájára)
1833. január: ismeretség a 27 éves, férjezett Marie d’Agoult grófnővel, szerelmi viszonyuk 1844-ig tart.
1834. október–1835. március: szerelmi viszony George Sand-nal
1835. március: Marie d’Agoult gyermeket vár tőle, a botrány elől menekülniük kell Párizsból
1835: titokban Genfben telepednek le, svájci körutazás
1835. december: megszületik első gyermekük, Blandine
1836. április: három koncert Lyonban
1836. ősz: egy hónapig vendégül látják Georges Sand családját
1836. október: visszatérnek Párizsba (lányuk 1839-ig egy svájci családnál marad), az Hotel France-ban bérelnek lakást és egy nagy szalont, itt ismerkedik meg egymással George Sand és Chopin
1837. március: híres zongora-párbaj Liszt és Thalberg között Belgiojoso hercegnő palotájában
1837. május: Liszték Nohant-ba utaznak, George Sand birtokára (ejtsd: noan, ma 400 fős falu), pár hét múlva Marie és Sand összevesznek, Liszték elutaznak
1837. nyár: Lyon, koncert a munkásfelkelés áldozatainak javára, utazások Franciaországban
1837. augusztus: Itália, körutazás, koncertezés
1837. december: megszületik második gyermekük, Cosima, az ekkori gyakorlat szerint dajkához adják
1838. március: pesti árvíz, Liszt Bécsbe utazik, nyolc segélykoncertet ad a károsultak javára (24 ezer forint adomány gyűlik össze), ekkor döbben rá magyarságára
1838: visszautazik Itáliába, folytatja a koncertkörutat, Blandine betölti harmadik életévét, így visszakerül szüleihez
1838. május: megszületik első fiuk, Daniel, akit szintén dajkához adnak, Marie fürdőkúrára megy Luccába, közös nyaralás egy olasz halászfaluban
1838. október: Párizs, Cosimát magukhoz veszik, de a két lány Liszt anyjánál helyezik el, Liszt több hónapos koncertkörútra indul (Velence, Trieszt, Bécs)
1839. november: Bécs, kilenc hangverseny és további hét közreműködés mások koncertjein
1839. december 18.: Pozsony, két koncert, látogatás az országgyűlésben, megismerkedés az arisztokráciával (Batthyány, Széchenyi)
1839. december 22.: Pest, Festetics Leó palotájában száll meg, kilenc koncert, köztük:
1840. január 4., Magyar Színház: drágakövekkel díszített kardot kap, Festetics magyarul mond rövid beszédét Liszt franciául köszöni meg. Január 11.: koncert egy létesítendő Nemzeti Conservatorium javára (Nemzeti Zenede, a későbbi Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium)
Vörösmarty megírja Liszt Ferenchez című versét.
1840. január 15.: elutazik Pestről; koncertezés: Győr, Pozsony, Bécs, Prága (6 koncert), Drezda, Lipcse, Párizs, Anglia (május), Rajna vidéke, Hamburg (október–november)
1841. első fele: angliai turné, majd Hamburg (zenei fesztivál), Koppenhága (július, a dán király előtt hétszer)
1841. augusztus–október: közös családi pihenés Nonnenwerth szigetén
1841. november: Marie és a két lány Párizsba, Liszt németországi turné
1842. április–május: Szentpétervár, 8 koncert
1842. nyara: Lübeck (gőzhajón), Párizs (anyja házában, a 3 gyermekkel), Liège, Brüsszel, Németország, Hollandia, Belgium, Lengyelország, Oroszország
1844. április: Marie d’Agoult és Liszt szakítanak, már régóta külön éltek, Liszt szerelmi afférjai
1844. június–1845. április: Dél-Franciaország, hangversenykörút, októbertől Spanyolország Portugália
1845. április: Svájc, európai városokban koncertek (Bázel, Zürich, Bonn, Brühl), Bonn, Beethoven-ünnepség, sárgaságot kap, Maria Kalergis grófnő ápolja, akivel augusztusban gyógykúrára utazik Baden-Badenbe.
1845. szeptember–1846. január: franciaországi turné, I. Lajos Fülöp francia király a Becsületrend lovagjává nevezi ki
1846. február: Bécs, koncertek
1846. április–május: gőzhajóval Pestre utazik, öt koncert, egyik este a Nemzeti Színház kórusa és zenekara Erkel Ferenc vezényletével szerenádot ad tiszteletére.
1846. május–szeptember: Bécs
1846. október: magyarországi hangversenykörút (Pest, Szekszárd, [Mecsek?]Nádasd, Pécs, Temesvár, Bánlak, Arad, Lugos, Nagyszeben, Kolozsvár, Nagyenyed)
1846. december: Bukarestbe utazik Teleki Sándor, Karátsonyi Guido és Bethlen Gábor grófok kíséretében, 3 koncertet ad
1847. január: Jászvásár, Kijev

1847: Kijevben megismerkedik az éppen üzleti úton levő Carolyne zu Sayn-Wittgenstein hercegnővel, aki Liszt jótékony célú koncertjére komoly összeget küld. Liszt meglátogatja a férjétől, a német származású Wittgenstein hercegtől külön élő nőt, és szinte rögtön egymásba szeretnek. Sayn-Wittgenstein hercegnő meghívja Lisztet birtokára, Woronińcébe (Voronivtsi), két hetet töltenek el együtt.
1847. tavasz: koncertek ukrán tartományokban, Galíciában, Bukovinában
1847. június: Törökországba utazik az ukrajnai városok, Odessza és Jeliszavethrad (ma: Kropivnickij) érintésével, a romániai Galacon (ma: Galați) reked tíz napig a járványban elrendelt karantén miatt, innen indul hajóval Isztambulba, ahová június 8-án érkezik meg, öt hetet tölt el itt.
3. Weimarban (1848–1861)
Ez az időszak nagy váltást jelent Liszt szakmai pályáján, mert felhagy a zongorista virtuóz életvitelével, és a zeneszerzésre, illetve a karmesterségre összpontosít. Weimar ebben az időben szellemileg hanyatló város, ahhoz képest, hogy korábban Goethe, Schiller, Herder élt itt. Őket ugyanaz a személy hívta a városba, aki Lisztet is: a szász–weimar–eisenachi nagyherceg felesége, a művészet- és irodalomkedvelő és a gyönyörűen zongorázó Marija Pavlovna. Ő a későbbi I. Pál orosz cár lánya volt, akit gyermekkorában nagyanyja, a művészetkedvelő II. Katalin cárnő nevelt; minden bizonnyal politikai okokból vette feleségül az erős Oroszországot képviselő Marija Pavlovnát a viszonylag szegény német nagyhercegség leendő uralkodója, Károly Frigyes.
Az udvari karmester Lisztnek évente három hónap szolgálati időt kellett Weimarban töltenie 1858-ig évente 1660 tallért fizetésért, valamint ellenszolgáltatás nélkül bocsátotta a nagyhercegné az ő és Sayn-Wittgenstein hercegnő rendelkezésére a háromszintes Altenburgot. Liszt elképesztő intezitással komponál, de nemcsak zeneszerzőként, hanem karmesterként is hatalmas munkát végez Weimarban a város szellemi-zenei életét újra felvirágoztatva: 1848–1858 között összesen 47 operát tűzött műsorra (Don Giovanni, Lohengrin, Tannhäuser, Fidelio), ezek közül 29 volt bemutató. 1852-től Berlioz-hetet rendezett, összesen hármat, a zeneszerző jelenlétében. Ebben az időszakban komponálja meg többek között a szimfonikus költemények nagy részét, a h-moll szonátát, a Transzcendens etűdöket, a Paganini-etűdök második változatát, a Magyar rapszódiákat, az Esz-dúr és az A-dúr zongoraversenyt, a Faust-szimfóniát, az Esztergomi misét (a bazilika felszentelésére), a Szekszárdi misét és a Dante-szimfóniát.

1848. január: letelepedik Weimarban mint udvari karmester (Kapellmeister)
1848. március: Sayn-Wittgenstein hercegnő elé megy, aki megszökik hozzá Oroszországból, kislányával együtt, Liszt útközben, Drezdában megismerkedik Wagnerrel, majd Boroszlón át (Wrocław) Ratiborba (Racibórz) megy; április: találkozás Krzyzanowitzban (ma: Krzyżanowice [ksizsanovice], mind a három lengyel város); Liszt körülbelül 900 kilométert utazik, és ott tizennyolc napot vár, mire megérkezik kedvese. Együtt utaznak Weimarba, ahol Carolyne az Altenburgban, Liszt pedig a látszat kedvéért egy szállóban lakik.
1848. augusztus: az anyagi gondokkal küzdő Wagner meglátogatja Lisztet, aki segítségül bemutatja a Tannhäusert Weimarban. A nagyhercegnő védelmébe veszi Sayn-Wittgenstein hercegnőt és a lányát.
1848 vége: Liszt is az Altenburgba költözik; bár a házasságon kívüli együttélés törvénytelennek számított, a két különleges társadalmi pozíciójú személy esetében ezt elfogadta a weimari társadalom. Amikor azonban a házasságtörő Sayn-Wittgenstein hercegnőt a cár 1854-ben száműzte Oroszországból és birtokait elkobozta, így ez a kivételezettség megszűnt, a hercegnőt már nem szívesen fogadták sehol. Az Altenburgban ennek ellenére állandóan sűrű vendégjárás volt, zenészek, festők, írók, színészek fordultak meg, néha laktak is itt, például Wagner, miután 1849. május elején Drezdában felkelés tört ki, és a felkelés vezetőihez tartozó udvari karmesternek is menekülnie kellett, valamint Reményi Ede és zongorakísérője, Brahms 1853 júniusában.
1849. október 6.: az aradi vértanúk kivégzése, a magyar szabadságharc leverése, Liszt megírja Funérailles (temetés) című darabját.
1850: Chopinről könyvet ír (Sayn-Wittgenstein hercegnő jelentős közreműködésével)
1850. augusztus: Wagner Lohengrin című operájának ősbemutatóját vezényli
1852: Liszt anyja lábát töri, az Altenburgban költözik több hónapra
1852. nyár: először lép fel Weimaron kívül (Ballenstedti Zenei Ünnepek)
1852. november: megrendezi az 1. Berlioz-hetet, a zeneszerző jelenlétében
1853: Hans von Bülow (leendő veje) zongoraleckéket vesz tőle; két fiatal muzsikus, Reményi Ede és Johannes Brahms meglátogatja, ekkor hallja Brahms a h-moll szonátát, és az anekdota szerint alszik el alatta
1853. július: Zürichbe megy meglátogatni Wagnert; szeptemberben Hans Bülow társaságában Karlsruhéba utazik Dél-Németország első zenei ünnepségét előkészíteni; Bázel, Strassbourg, Párizs, csatlakozik hozzá Sayn-Wittgenstein hercegnő
1854. január: Sayn-Wittgenstein hercegnő hivatalos értesítést kapott, hogy a cár száműzte őt Oroszországból, és birtokait elkobozta. A száműzés oka az volt, hogy a hercegnő nem volt hajlandó házassági viszonyának a rendezésére
1854: öt szimfonikus költeményének ősbemutatója, a Faust-szimfónia komponálása.
1855: megírja az Esztergomi misét; 2. Berlioz-hét Weimarban
1855. augusztus: meglátogatja három gyermeke, Liszt úgy dönt, két lánya veje, Hans von Bülow anyjánál nevelkedjen Berlinben
1855. december: koncert Berlinben, elmarasztaló kritika
1856. január: a Mozart-centenáriumon két koncertet vezényel Bécsben; február: 3. Berlioz-hét Weimarban; március: Hans von Bülow megkéri Cosima kezét
1856. augusztus: látogatás az esztergomi bazilikában, a Mise bemutatója, pesti próbák, előadás
1856. október–november: Sayn-Wittgenstein hercegnő látogatás Svájcban, Wagnernél
1856. november–december: München, Kaulbach megfesti híres mellképét
1857 eleje: Weimar, Lipcse, Bécs: koncertek; augusztus: Cosima és Hans von Bülow esküvője; szeptember: nagyszabású koncert Weimarban az előző nagyherceg születésének 100. évfordulóján. Egyre több támadás, negatív kritika éri; október 22. (Liszt születésnapja): másik lánya, Blandine esküvője; november–december: szimfonikus költemények, Dante-szimfónia ősbemutatója Drezdában, Boroszlóban, Weimarban.
1858. január: Mozart-műsor Weimarban; Prága, Bécs, Pest, Bécs, Löwenberg (ma: Lwówek Śląski, Lengyelország), Weimar
1858. augusztus–október: nyaralás Sayn-Wittgenstein hercegnővel és lányával osztrák Alpokban, München, Salzburg
1858. október: Peter Cornelius A bagdadi borbély című operájának botrányba fulladt ősbemutatója, a közönség kifütyülte Lisztet, aki lemondott karmesteri állásáról, és csak a komponálásnak kívánt ezentúl élni
1859: Ferenc József császártól nemesi címet kap, megjelenik: A cigányok és zenéjük Magyarországon című könyve (francia nyelven) benne a zsidókról szóló fejezettel (utóbbit szinte biztos, hogy Sayn-Wittgenstein hercegnő írta).
1859: meghal Daniel nevű fia
1860: a francia császár a Becsületrendet adományozza neki, egy évvel később a rend parancsnokává nevezi ki; végrendeletet ír, Sayn-Wittgenstein hercegnőt nevezi meg általános örökösnek és a végrendelet végrehajtójának.
4. Rómában (1861–1870)
Ez a korszak a benne gyermekkorától meglévő egyházi és hitbeli vonzalom kiteljesedése, életvitelbeli és szemléletbeli pálfordulás, hiszen a nagyvilági ember befelé fordulása jellemzi, felveszi a kisebb papi rendeket, abbé lesz. Kevesebbet utazik, sokat él Rómában. Az alázat, a nyíltan vállalt vallásosság és megváltozott világlátás zeneműveiben csapódik le: számos egyházi, hittel kapcsolatos művet komponál: két nagy oratórium (Szent Erzsébet legendája, Krisztus [utóbbiból tételek, a teljes mű később készül el], Requiem, Magyar koronázási mise, Két legenda két szent Ferencről (Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál, Paulai Szent Ferenc a hullámokon jár), zsoltár-feldolgozások,
1861. október 20.: Rómában telepedik le, a pápa engedélyt ad Carolyne von Sayn-Wittgenstein hercegnő házasságának felbontásához, és Liszttel köttetendő házasságához. (Carolyne sok időt és rengeteg pénzt költött már eddig is házassága felbontására, hogy Liszt felesége lehessen.)
1861. október 22.: Liszt 50. születésnapja, házasságának kitűzött dátuma, a pápa azonban előző nap visszavonja engedélyét
1862. szeptember: meghal Blandine nevű lánya gyermekágyi lázban (férjezett nevén: Blandine Ollivier; férje 1870-ben pár hónapig Franciaország miniszterelnöke)
1863: beköltözik egy kolostorba, mert be akar lépni a papi rendbe, a pápa magánkihallgatáson fogadja
1864: Sayn-Wittgenstein hercegnő férje meghal, így szabad az út a házasság előtt, mégsem házasodnak már össze, mert ez ütközne egyházi szerepvállalásával, a mélyen vallásos Carolyne támogatja ebben és vállalja kapcsolatuk plátóivá válását (volt férje protestáns volt, és az az egyház elfogadta válási kérelmét, így ő újra tudott nősülni); Liszt megtudja, hogy Cosima és Wagner között szerelmi viszony van
1865. április: megkapja a tonzúrát (ez a szertartás a papi rendbe való felvétel bevezetéséül szolgált, és a világi hiúságról való lemondás jele). Liszt a Vatikánba költözik, felveszi a négy kisebb papi rendet (ostiarius, lector, exorcista, acolitus; a nagy papi rendek: püspök, pap, diakónus, szubdiakónus). Abbé lesz, vagyis olyan egyházi személy, akik nincs felszentelve, nem celebrálhat misét, de kisebb liturgikus eseményeket igen.
1865. augusztus: a Szent Erzsébet legendája bemutatója a pesti Vigadóban, hosszú magyarországi tartózkodás, Magyar koronázási mise komponálása Ferenc József magyar királlyá koronázása alkalmára
1866. május: Cosima két kisebb lányával, a két nagyobb lányát Bülow-nál hagyva Luzernbe költözik Wagnerhez, emiatt a Liszt és Wagner közötti barátság évekre elhidegül
1867. június: visszautazik Rómába, 3 hónapos németországi körút
1868: Itália, zarándokút (Spoleto, Assisi, Loreto), Tivoli
1869. január: 3 hónapos weimari tartózkodás a nagyherceg meghívására, Bécs, Pest
5. A Weimar–Róma–Budapest-háromszög (1870–1886)

Liszt nevezte el ezt az időszakot így, mert e három hely között ingázott: az év első hónapjait Magyarországon tölti, 1875-ben megnyílik a Zeneakadémia, ahol az intézmény elnökeként tanít. A tavaszt és a nyarat Weimarban tölti, közben megáll Bécsben, meglátogatja Cosima és Richard Wagnert Bayreuthban, volt vejét Hans von Bülow-t Hannoverben, illetve Meiningenben. Ezeken a hosszabb-rövidebb kirándulásokon kívül más városokba is utazik, az év végét pedig Rómában tölti, amíg csak teheti. Már kiterjedt vasúti hálózat áll rendelkezésére, de ma autón 3400 kilométer távolságot jelent ez a körút, amit ő minden évben megtett (lásd a térképet).
1870. május: Beethoven-centenárium Weimarban, Liszt vezényel
1870. június–szeptember: Szekszárd, Augusz Antal báró vendégeként, a kalocsai érsek és a pécsi
püspök vendége, 1870–1873 között magyarul tanul, tanára a Vadász Zsigmond piarista szerzetes, gimnáziumi tanár
1870. augusztus: Cosima és Wagner esküvője
1870. november–1871. április: 5 hónapos pesti tartózkodás
1870. december 16.: Beethoven-centenárium a pesti Vigadóban, Liszt vezényel; látogatás Deák Ferencnél, aki magyarországi letelepedést javasol és felajánlja neki a leendő Zeneakadémia elnöki posztját.
1871. március: koncert Reményi Edével
1872. január–április: pesti tartózkodás
1872. tavasz: Bécs, Weimar (itt meglátogatja Cosima és Wagner, viszonyuk rendeződött)
1872. október: látogatás Bayreuthban
1872. november–1873. április: Magyarország
1873. április: Weimar, a Krisztus oratórium ősbemutatója, Lipcse, Bayreuth
? 1873 vége: Róma? (közben, 1873 novemberében egyesül Buda, Pest és Óbuda, és létrejön Budapest)
1874. január–május: Magyarország, Budapest, Horpács, Kalocsa, kétszer rövid tartózkodás Bécsben
1874. májustól: Róma (vonattal), tanít, komponál (ide már csak a leghűségesebb tanítványai követték, például Thomán István, aki később Bartók tanára lett)
1875. február: Magyarország, közös fellépés Wagnerrel (március 10.)
1875. szeptember: megnyílik a pesti Zeneakadémia, Liszt királyi tanácsosi címet kap és a Zeneakadémia elnöke 4000 forintos éves díjazásért, részt vesz a felvételi lebonyolításában, a növendékek kiválasztásában, az osztályok kialakításában
1875. szeptember–1876. február: Róma
1876. február–március: Budapest
1876. március: elkezdi a tanítást a Zeneakadémián, de csak 2 hónapig tanít, mert el kellett utaznia
1876. április–szeptember: Weimar, közben egy hónap Bayreuth, részvétel a Festspielhaus megnyitóján, találkozás Csajkovszkijjal, több hét Hannoverben, egykori vejénél, Hans von Bülow-nál
1876. október: 5 hónapos magyarországi tartózkodás
1876–1877: 2. évfolyam a Zeneakadémián, 4 hónapig tanítja a mesterosztályt, majd vizsgák
1877. tavasz–nyár: Weimar (találkozás Borogyinnal), előtte Bécs, Bayreuth
1877. november–1878. április: Magyarország
1878. április: Bécs, Bayreuth; április–augusztus: Weimar; július: párizsi világkiállításon Magyarország küldötte
1878. szeptember–1879. január: Róma, Villa d’Este
1879. január 17.–március: Budapest, tanítás
1879. április: Bécs, Hannover, Frankfurt
1879. tavasz: Weimar
1879. ősz–1880. január: Róma, Albano megye tiszteletbeli kanonokjává nevezik ki, viselheti a lila színű övet
1880. január–március: Budapest, majd Bécs; április–augusztus Weimar; Siena látogatás lányánál és Wagnernél; szeptember–december Róma
1881. január: Firenze
1881. január–március: Budapest, beköltözik új lakásába (ma: Régi Zeneakadémia, Andrássy út–Vörösmarty utca sarok)
1881. április: Bécs, Sopron, Doborján (emléktábla-avatás)
1881: Carolyne bővített kiadásban megjelenteti a „Cigánykönyvet” franciául, Liszt nevével, sok támadás Liszt ellen, Liszt nyílt levele 1883-ban.
1881. április–szeptember: Weimar (leesik a lépcsőn, megsérül), rövid látogatások német városokba, majd Weimar után Meiningen Hans von Bülow-nál (az ottani zenekar vezetője, Brahms művek előadója), illetve Bayreuthban
1881. október–1882. január: Róma
1882. február–tavasz: Budapest
1882. április–november: Weimar, közben utazások Brüsszelbe, Jenába, Freiburgba, Zürichbe; július–augusztus: Bayreuth, a Parsifal ősbemutatója
1882. november–1883. január: Velence, utolsó találkozás Wagnerrel, aki februárban meghal
1883. január–március: Budapest
1883. nyár–1884. január: Weimar
1884. február–április: Budapest és más magyar városok
1884. április–ősz: Weimar, közben Wilhelmsthal, Jena, Bayreuth, Lipcse
1884. ősz–1885. január: Róma
1885. január–április: Budapest
1885. április–ősz: Weimar, közben Bécs, német városok
1885. ősz–1886. január: Róma
1886. január: Firenze, Velence
1886. január vége: Budapest; március: utolsó zeneakadémiai óra, búcsúhangverseny, búcsúvacsora a pályaudvar éttermében
1886. április: London, fogadja az angol királynő
1886. május: Weimar, betegeskedés, hályog, alig lát, diktál, felolvasnak neki; július: Bayreuth, unokája esküvője; Luxemburg Munkácsy Mihálynál, utolsó zongorakoncertje ott;
1886. július: Bayreuth: Parsifal, Trisztán és Izolda, köhög, lázas, de nem marad ágyban, hanem előadásokra jár, látogatókat fogad; tüdőgyulladás, július 31-én meghal.
Liszt Ferenc zenéje
Liszt rengeteg műfajban alkotott, számos művét akár többször is átdolgozta, más-más hangszerre. Két fő terület emelkedik ki életművéből nagyságát és minőségét tekintve: a zongorazene és a szimfonikus zene, ezek nagy részét mind magának írta: az utazó zongoristavirtuóz időszakában rengeteg zongoraművet, a karmesterség időszakban szimfonikus darabokat. Emellett írt oratóriumokat is, amelyek szintén bővelkednek a gyönyörű és erőteljes pillanatokban, jelenetekben, valamint miséket. Orgonazenéjében is található kimagasló alkotás. Kórusművet keveset írt, és érdekes, de érthető módon a kamarazene nem állt hozzá közel. A fő területek közül kiemelek néhányat, és az azokba tartozó művekből is.
1. Zongorazene
Liszt korának egyik legjobb zongoristája volt. Technikai és művészi értelemben is. Olyan dolgokat írt le zongorára, mint senki más, és amelyek közül sok még ma is melléütés nélkül szinte lejátszhatatlan. Mellette Sigismond Thalberg is hasonló kvalitásokkal bírt mint előadóművész, de a mint zeneszerző talán kevésbé vállalt kockázatot, tartózkodott a merész, forradalmi újításoktól. Liszt nagysága abban áll, hogy ki tudott lépni a közönség-lenyűgöző virtuóz szerepéből és a virtuozitását művészi gondolatainak kifejezésére tudta fordítani. Kortársai közül is akadtak olyan virtuózok, mint ő (például Thalberg, Moscheles), de náluk a második lépés nem következett be. A zongorazene Beethoven – akkor még a jelentős technikai újdonságot kiaknázó – Hammerklavier-szonátájával (1818) fémjelzett korszaka után új lendületet kapott az 1820-as évek második felétől, ami egyfelől Sébastien Érard francia zongorakészítőnek is volt köszönhető. Ő double échappement ([dubl ésapman] kettős kiváltás) által lehetővé tette, hogy a kalapács azonnal visszaérkezzen a húr fölé, és a játékos egymás után nagyon gyorsan meg tudja szólaltatni ugyanazt a hangot (repetíció). ekkor indult Liszt mellett Chopin és Schumann is, akik mind más módon állították a zongora technikai lehetőségeit önkifejezésük szolgálatába. A másik tényező, ami a művészi zongorazenének lendületet adott, Niccolò Paganini megjelenése volt, aki ördögien virtuóz hegedűjátékával valósággal megigézte nemcsak a közönséget, hanem az előbb említett zongorista zeneszerzőket is. A harmadik járulék a zongorazene népszerűségének növekedésére, az amatőr, otthoni házimuzsikálás elterjedése. Liszt zongorazenéje két részre osztható: eredeti művek (általa írt művek) és átiratok (más műveinek átirata, feldolgozása). Először az eredeti műveket tekintjük át, kezdve a nagy sorozatokkal.
Zarándokévek
Az évek alatt állt össze sorozattá, gyűjteménnyé, Liszt művészetének összefoglalásává, végigkísérte életét, az évek során nőtt háromrészes sorozattá. Egy korábbi, ősváltozatnak tekinthető formája Egy utazó albuma címmel jelent meg (Album d’un voyageur, kotta), annak előszavában fogalmazta meg Liszt koncepcióját, a teljes műsorozatra érvényes művészi elképzeleseit. A rendkívül gazdag és sokszínű Zarándokévek – amelynek éléről már elhagyta az előszót – összesen huszonhat zongoradarabot tartalmaz; a tételek nem karakterdarabok, hanem annál összetettebbek: pillanatképek, benyomások, hangulatok lenyomatai; olyan, mintha egy élményekben és izgalmas kulturális találkozásokban gazdag út fotóalbuma lenne zenére átültetve. És mivel zenéről van szó, a címekhez-témákhoz erősen asszociatív módon kell közelíteni, ezt segíti Liszt a címekkel, illetve a számos alkalommal feltüntetett irodalmi idézettel. Mint ő maga írja a Zarándokévek ősváltozata, az Utazó albuma (lásd lentebb) előszavában:
„Miután az utóbbi időben bejártam sok új országot, különböző tájakat, a történelem és a költészet által megszentelt helyeket, és miután éreztem, hogy a természet változatos arcai és a benne lejátszódó folyamatok nem üres képekként vonultak el szemem előtt, hanem mély érzelmeket kavartak fel lelkemben, köztük és köztem pontatlan, de közvetlen viszony jött létre, meghatározhatatlan, de valós, megmagyarázhatatlan, de biztos kapcsolat. Megkíséreltem hangokban visszaadni legerősebb érzéseim, legélénkebb benyomásaim némelyikét.”
Az utazó szót később zarándokra változtatta Liszt – mindkettő kapcsolódik a 19. századi irodalom és zene toposzához, a vándorhoz (lásd Schubert Téli utazás és A szép molnárlány dalciklusait). Az élménycsokor irodalmi megfelelője az útilevelek műfaja, Petőfi Sándor éppen az 1840-es években írta meg izgalmas utazásairól úti jegyzeteiben, Mendelssohn pedig szintén zeneművekben örökítette meg őt ért úti élményeit.
A darabokkal azonban „inkább a kevesekhez fordulok, mint a tömegekhez – írja Liszt. – Nem sikerre pályázom, hanem azon kevesekre számítok, akik a művészetben nem a szórakoztató időtöltést látják, és akik többet várnak tőle futó örömöknél.”
Formailag egyedi alkotásokról van szó, talán fantáziának lehetne őket nevezni, mert nem illeszkednek egyetlen hagyományos zenei forma kereteibe sem. Liszt így fogalmaz a már említett előszó másik bekezdésében:
„Olyan darabok sorozata, amelyek – nem kötődve a hagyományos formák egyikéhez sem, nem illeszkedve egyetlen speciális keretbe sem – , sorra felmutatják azokat a ritmusokat, mozgásokat, zenei alakzatokat, amelyek legjobban ki tudják fejezni azokat az álmokat, szenvedélyeket és gondolatokat, amelyek sugalmazóik voltak.”
Az album népszerű műfajnak számított az 1830-as években, amikor Liszt Egy utazó albuma is megjelent, és főleg újév előtt hirdették a kiadók, főleg az otthon zenélő lelkes amatőrökre számítva. Mint a (La) France Musicale lap írja 1837 végén:
„Hogy albumról írjon valaki, előbb, mint a néhai Diderot tette, szivárványba kell mártania tollát. Az album minden színben pompázik, az album kék, rózsaszín, lila; gyönyörűségesen selymes, aranyos, ezüstös; az ábrái csinosak, találhatók köztük zarándokok, boszorkányok, rablók; az albumban látható az Alpok, a Pireneusok, Amerika szavannái, Victor Hugo kék ege; az albumban rengeteget táncolnak, seguidillát, kacsucsát, tarantellát, minden van az albumban: zene, rajz, tánc és költészet.” (Kroó György fordítása)
Ennek tükrében érdekes, mennyire hasonló elvárásokat fogalmaz meg Liszt az Utazó albuma előszavában:
„[Amit tervezek] Olyan dallamok sorozata (Ranz de vaches, barcarollák, tarantellák, canzonék, egyházi énekek, magyar darabok, mazurkák, bolerók stb.), amelyek – ha sikerül ezeket jellemükkel egyező módon művészileg kialakítanom – jellemzik azt a környezetet, amelyben éltem, a táj jellegzetességét és annak a népnek a szellemiségét, amelyhez tartoznak.”
Az album divatos publikációtípus maradt a 19. század végéig, nevezetes például Schumann Ifjúsági albuma (Album für die Jugend, op. 68, 1848) és Albumlapok című sorozata (Albumblätter, op. 124), amelynek kompozíciói 1832–1845 között keletkeztek. Az album ugyanis színes csokor, több kisebb darabot tartalmaz, amelyek egyenként ritkán jelentek meg, de a személyes hangvételű, albumlap című zeneműből is rengeteg keletkezett (németül Albumblatt, franciul feuillet d’album).
A kötetek címei a megjelenés évével:
Első év – Svájc (1855, kotta)
Második év – Itália (1858, kotta), ehhez tartozik egy kiegészítő kötet is Velence és Nápoly (1861, kotta)
Harmadik év (1883, kotta).
Az Első év kilenc zongoradarabja 1848 és 1854 között készült, de nem mind volt új kompozíció. Liszt ugyanis azokat a darabokat dolgozta vagy írta át, amelyek Utazó albumában jelentek meg, és amelyeket 1835 és 1838 között komponált, de több tételt el is hagyott azokból. Ilyen például a lyoni munkásfelkelés emlékére írt Lyon című kompozíció, valamint számos természetzene, amelyek a jellegzetes svájci életérzés lecsapódásai. Az Egy utazó albuma és az Első év – Svájc szerkezetének összehasonlító táblázata.
A Második év hét kompozíciója 1837 és 1849 között készült, ezekhez kapcsolt Liszt függelékként még három, Itáliához kapcsolódó tételt, amelyeket 1859-ben írt újra, egy 1840 körül született korábbi sorozat darabjaiból.
A Harmadik év időben leszakadt az első kettőtől: ennek első négy, illetve hetedik darabját 1877-ben komponálta Liszt, az ötödiket 1872-ben, a hatodikat pedig 1867-ben.
A Zarándokévek szerkezete, kötetei, tételei, inspirációs forrásai és egyéb megjegyzések
Magyar rapszódiák
Költői és vallásos harmóniák (Harmonies poétiques et religieuses)
Transzcendens etűdök
Paganini-etűdök Grandes études de Paganini, S.141
Clara Wiecknek ajánlva
Paganini-hatás: részvétel koncerten, 1832. április, Párizs
Paganini: 24 caprices [káprisz=etűd]
a zongorajáték megújítása –> Liszt: Grandes études transcendante d’après Paganini (caprice-sorozat átdolgozása zongorára, illetve a h-moll hegedűverseny utolsó tétele „La campanella”, összesen 6 tétel). Két változat:
eredeti verzió: 1838: 4. caprice (arpege)
könnyített,2. változat: 1851
Szürke felhők
Egyes művek:
h-moll szonáta
Az átiratok a kor kedvelt műfajainak számítottak, de Liszt széles érdeklődése és minőség iránti igénye az elvárásokkal szemben itt is megmutatkozik, így az operaparafrázisok (operatémák egyvelegszerű feldolgozása) csak egy részét jelentik ennek a műcsoprotnak. Rengeteg átiratot készített más szerzők műveiből és a sajátjaiból is. Átírta zongorára Beethoven összes szimfóniáját, Berlioz Fantasztikus szimfóniáját, Schubert-dalokat dolgozott át saját hangszerére.
Rigoletto-parafrázis
2. Szimfonikus zene
2. Szimfonikus zene
Raff
ide tartozik Faust-szimf, Dante.szimf, Beethoven nyomában
versenymű
orgonazene
oratórium:
Szent Erzsébet legendája – rózsacsoda
Krisztus – Pater noster
Irodalom
Magyar nyelvű:
Walker, Alan: 1. A virtuóz évek; 2. A weimari évek; 3. Az utolsó évek (3 kötet, Zeneműkiadó)
Liszt Ferenc válogatott írásai I-II. (Zeneműkiadó, 1959)
Legány Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon (1869–1873, 1874–1886) (2 kötet, Zeneműkiadó, 1986)
Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje (Balassi Kiadó, 2010)
Szabolcsi Bence írásai (in: Wilheim András [szerk.]: Szabolcsi Bence válogatott írásai (Typotex, 2007)
Kroó György: Az első zarándokév. Az albumtól a suite-ig. (Zeneműkiadó, 1986)
Eckhardt Mária (szerk.): Liszt Ferenc válogatott levelei (1824–1861) (Zeneműkiadó, 1989)
Génie oblige – A budapesti Liszt Ferenc Emlékmúzeum kincsei (Helikon, 2011)
Angol nyelvű:
Gibbs, Gooley (szerk.): Franz Liszt and His World (Bard Music Festival, 2006)
by Christopher H. Gibbs and Dana Gooley
Watson, Derek: Liszt (Master Musicians, Oxford University Press, 2000)
Hamilton, Kenneth (szerk.): The Cambridge Companion to Liszt
Gooley, Dana: The Virtuoso Liszt (Cambridge University Press, 2004)
Williams, Adrian (szerk.): Portrait of Liszt, by Himself and his Contemporaries (London, 1990)
Korabeli életrajzok:
Christern, Johann Wilhelm: Franz Liszt, nach seinem Leben und Werke, aus authentischen Berichten dargestellt (Hamburg, 1841)
Rellstab, Ludwig: Franz Liszt: Beurtheilungen–Berichte–Lebensskizze (Berlin, 1842; 2/1861)
Schilling, Gustav: Franz Liszt: sein Leben und Wirken aus nächster Beschauung (Stuttgart, 1844)
Ramann, Lina: Franz Liszt als Künstler und Mensch, i–iii (Leipzig, 1880–1894)